Přeskočit na hlavní obsah

Pesach

prostřený-stůl-k-pesachové-večeři
Pesachový stůl
A u nás probíhá svátek nekvašenosti a svátek jídla, jara a zkrátka Pesach. Ne, necídila jsem ani jsem neuklízela, ale musím říct, že by to ta naše okna docela potřebovala, stejně jako vyprat závěsy...může mi někdo říct, jestli je to v genech ta potřeba cídit a uklízet jakmile se přiblíží jaro a je úplně jedno, jestli se slaví Velikonoce, Pesach nebo jakýkoliv jarní svátek? Hádám, že tohle je asi spíš otázka pro ženy, protože třeba takovej Amík nemůže být víc v klidu a nějaký zaprasený okna ho ale vůbec netrápí.

O Pesachu jsem tu už psala, ale tak pro každoroční rekapitulaci, je to svátek rychle udělanýho chleba a taky úprku Židů z egyptskýho otroctví. No a jelikož prchající otroci neměli kromě jinýho ani čas na zadělávání kvásku, místo toho jenom splácali mouku s vodou, čímž vznikly první macesy. V populárních antisemitských spiscích jsou macesy velice oblíbenou pochutinou, do které antisemité po století přidávali krev tu panen, tu novorozeňat většinou křesťanů občas i muslimů. Jak známo muslimů a křesťanů bylo v době úprku Židů z Egypta pomálu, jelikož ani jedna z těchto církví neexistovala, proto se tam ta krev prostě nepřidává,...

pesachový-stůl
Zátiší s macesy, sederem a jarmulkou
Pesach trvá osm dní, první dva večery probíhá tzv. Seder neboli pořádek, večeře s přesně určenými pravidly. V ortodoxních rodinách probíhá takový Seder i třeba 6 hodin, to by se u nás doma stát nemohlo, protože bysme všichni umřeli hlady, hlavně ale tchán. Ono se totiž těch 6 hodin nejí, ale čte se pesachový příběh, povídá se a tak trochu i ochutnává z Pesachového talíře tradiční ochutnávky toho, jaké to bylo v egyptském otroctví a tak se jí třeba hořké byliny na připomínku hořkosti otroctví, nebo třeba vajíčko na tvrdo se jí se slanou vodou symbolem slzí, které prollili otroci, moje oblíbená je ale malta, kterou dělali stavěli otroci pyramidy, taková otrocká malta také zvaná charoset je totiž udělaná z vlašských ořechů, jablek a medu, se potom nemůžeme divit, že ty pyramidy tak dlouho stojí.



Během čtení pesachového příběhu se připíjí červeným vínem, děti si potom dávají dost dobrý džus z hroznů, to aby jim nebylo líto toho, že nemají to víno. U nás se kromě čtení Pesachového příběhu ještě zpívá, nevím proč, ale mini chlapík mi pořád říkal, ať nezpívám, asi má sluch po Amíkovi a nějak mu s tchánem rveme uši nebo co. Chudák!  A to jsem si pořád říkala, jak krásně to dítě uspávám svým dojemným zpěvem a on místo toho usínal ze zoufalství.

Tchán se snaží každý Seder zkrátit a přeskakuje jen, aby se už dostal k jídlu. No ona ta gefilte fiš a polévka s macesovými knedlíčky jsou super a co takový hovězí na mrkvi, úplná paráda, fakt!


Polévka s macesovými knedlíčky
No a pak už se jenom jí a třeba hledá poslední kus macesu, který se pokaždé někam schová, aby ho našly děti. A pak se zase jí a zase a zase...







Komentáře

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Covid a život v New Yorku

  “A u vás je všechno otevřený?” Tak tuhle otázku dostávám už hodně dlouho a moje odpověď je pořád stejná: “U nás nebylo všechno otevřený od loňskýho března.”   New York City má 8,5 mil obyvatel a hustota zalidnění je přes 38 000 na km2, ČR má přes 1é mil obyvatel a hustotu zalidnění asi 138 na km2. Od začátku pandemie tu na covid umřelo přes 29 000 lidí, většina z nich na jaře.    Začalo to tu hodně špatně. Úplný lockdown a jediný, co ve městě, který nikdy nespí, bylo slyšet bylo neustálý houkání sanitek. Jednu dobu tu umíralo kolem 1000 lidí denně. Nikde nebyly k dostání masky, čistící prostředky a JIPky byly narvaný k prasknutí.    New York City je s přes milionem studentů největší školní distrikt v USA. Hned v březnu se zavřely všechny školy a začala pouze online výuka, školy se neotevřely do konce školního roku. Na podzim nám tu dali na výběr, hybrid nebo jen online. Hybrid znamená, že dítě chodí do školy dvakrát, třikrát v týdnu, je ve třídě se šesti až deseti dalšíma dětma a nes

Jak jsem šila roušku

Tak jako jo, nevím co je se mnou, ale řeknu vám, že ušít tu roušku je kurva těžký. Rozhodla jsem se ušít roušku. Celé Čechy to zvládají a šijí po tisících, budí se ve mě vlastenecký pud no a taky nouze, protože ty čtyři roušky, co tu máme od malířů, tak ty taky nevydrží věčně. Šicí stroj mám koupený a naučit jsem se to chtěla vždycky a jak mi to máma ukazovala loni, tak vím, že je to brnkačka. Jsem za běsnícího drnčení stroje vyrostla. To dám !! Na youtube jsem si vytipovala návod. Mařenka říká, že to je úplně jednoduchý. Amík košili nepotřebuje, má tam stejně flek.  Jdu stříhat. Měla jsem si pustit youtube až do konce, Mařka se zapomněla zmínit, že potřebuju látku o jiným rozměru než říkala Pavla na Facebooku. Amík má košili velkou. Pouštím si k tomu HBO a řeknu vám, ta Kateřina Veliká, to je dobrá minisérie. Jdu hledat jinou youtuberku. Našla jsem Jitku, ta vypadá slibně. Podle tetování je cool, nebude se s rouškama mazat a cejtím to v kost

Bakhtapur aneb první dny v Nepálu

Bakhtapur Naše nepálský dobrodružství jsme měli fakticky skvěle vymyšlený. Neb plánování je naší silnou stránkou, jediný co jsme měli věděli, bylo to, že se chceme aklimatizovat v menším městě a ne se hned vrhnout do víru velkoměsta Kathmandu. A tak jsme si předplatili malej, ale podle průvodce a recenzí naprosto skvělej rodinej B&B ve městě Bakhtapur. Ubytování nám taky nabídlo vyzvednutí na letišti. V Kathmandu jsme přistáli navečer. Prošli jsme imigračním, dostali do pasu krásný víza a teď co. Někde tam venku měl stát někdo, kdo nás má dovízt do hotelu. Jen jsme prošli branou sesypala se na nás hromada lidí. "Ne, my víme, kam jdeme. Děkujem, nechcem." Snažíme se oba vystupovat děsně sebevědomě, ale netušíme. Konečně Amík spatřil v davu toho někoho. Pán mává cedulí. Paráda. Vzládli jsme to. Sedíme v dodávce, jedem...někam. Občas se ze tmy vynoří auto, cyklista, motorka, jinak tma. "Hele, myslíš si, že nás vezou do toho našeho hotelu viď?" Napůl žertovně